Iedereen maakt wel eens fouten. Maar soms is het toch beter om die grote blunders te beperken tot kleine schoonheidsfoutjes. Zeker op je werk. Als je je baan niet wilt kwijtraken tenminste…
Losse handjes geven
Het lijkt misschien niet zo doorslaggevend, maar een handdruk geeft je meteen een eerste indruk van iemand. En die indruk kan zowel goed als slecht zijn. Geef je doorgaans een zweterig, zwak handje? Dan kom je bij de andere over als iemand die weinig zelfvertrouwen heeft. Maar er is niets verloren, want zo’n handdruk kun je oefenen. Zorg ervoor dat je een stevige handdruk geeft, maar dat je de andere zijn hand niet fijnknijpt.
Mensen laten wachten
Te laat komen betekent dat andere mensen op je moeten wachten. Daardoor kom je niet alleen slecht over bij mogelijke klanten, maar er hangt vaak ook veel meer vanaf. Wees ook eerlijk tegenover jezelf, mensen wachten nu eenmaal niet graag want time is money. Je bent beter twintig minuten te vroeg op een afspraak dan vijf minuten te laat.
Niet aandachtig e-mailen
E-mailen is leuk, gaat snel, kost weinig en je stoort de geadresseerde niet want hij opent hem wanneer het voor hem past. Langs de andere kant zijn e-mails gevaarlijk want iedereen kan informatie sturen naar iedereen. En dat kan soms wel eens fout lopen. Een mailtje dat je wilt doorsturen naar je beste vriend komt per ongeluk terug bij je baas terecht bijvoorbeeld. Let dus altijd op wat je doorstuurt en naar wie. Heb je negatief nieuws of hoorde je net de laatste nieuwe roddel? Zeg het dan liever rechtuit in plaats van het wereldwijde web daarvoor te gebruiken.
Nog een nadeeltje aan e-mailen is dat iedereen gemakkelijk je e-mailadres te weten kan komen. Mensen die een mail sturen aan 30 personen en gewoon “adresseren aan” zijn zich er vaak niet van bewust dat alle namen plus alle e-mailadressen daar simpelweg af te lezen zijn. Sommigen maken hiervan geen probleem maar toch is het beter om het te voorkomen. Gebruik daarom de functie ‘Bcc’ oftwel, de blind carbon copy. Hierbij kun je informatie naar veel mensen tegelijk sturen zonder dat ze elkaars adres kunnen lezen.
Slecht gekleed gaan
Probeer er altijd netjes gekleed uit te zien: een hemd met of zonder das en een paar deftige schoenen doen vaak al veel. Je wekt zo ook meer vertrouwen dan wanneer je in je training en baskets je klanten begroet.
Je nergens van bewust zijn
Wees je altijd bewust van je kleding, je gedrag en je uitspraken. Als je ook maar merkt dat één van die drie niet in goede aarde valt, doe je daar best meteen iets aan. Niet alleen voor jezelf maar ook om het imago van je bedrijf hoog te houden.