Het perfecte cv in 10 stappen

Je werkt urenlang aan een cv en probeert allerlei mogelijke formuleringen en bladschikkingen uit. Vervolgens pieker je over elk woord van de begeleidende brief of e-mail. Uiteindelijk besluit je dat het zo maar goed moet zijn en verstuur je je cv. Je wacht wekenlang op een antwoord – tevergeefs.

Herken je jezelf in deze beschrijving? Misschien moet je volgende tips dan maar eens grondig doornemen. Het is immers best mogelijk dat werkgevers je niet weigeren op basis van je competenties, maar op basis van je cv.

1. Is je cv lang genoeg? Of is het te kort?

Men heeft je waarschijnlijk geleerd dat een cv slechts een bladzijde lang mag zijn. Dat klopt niet. Het kan een werkgever echt niet schelen of een cv één dan wel twee bladzijden telt. Het belangrijkste is dat jij kan meedelen wat relevant is.
Als je toch twijfelt, ga dan uit van volgende vuistregel: een bladzijde voor minder dan 5 jaar ervaring, twee bladzijden vanaf 5 jaar ervaring.

2. Blijkt uit je cv dat jij de geschikte persoon bent voor de job?

Je moet je cv beschouwen als een reclameadvertentie voor jezelf. Net als bij een advertentie is de overzichtelijkheid erg belangrijk. Veel werkgevers nemen je cv slechts vluchtig door. In dat korte moment moet je hen ervan overtuigen dat je een geschikte kandidaat bent.

Stap dus af van een chronologisch overzicht van je loopbaan. Vervang het door een persoonlijk profiel, aangepast aan de jobvereisten, waarin je je sterke kanten en relevante ervaring extra in de verf zet.

3. Begint je cv met een doelstelling?

Vervang die dan door een inleiding waarin je duidelijk maakt dat jij over de juiste vaardigheden en ervaring beschikt. De werkgever is enkel geïnteresseerd in wat hij/zij wil, niet in wat jij wilt. Naar jouw verwachtingen polsen ze pas in een sollicitatiegesprek.

4. Geef je in je cv voldoende details?

Zorg ervoor dat de omschrijvingen van je vorige functies niet te vaag zijn. Uit de beschrijving van die functies moet immers blijken dat jij over relevante ervaring beschikt. Geef dus voldoende details.

5. Heb je zowel je verwezenlijkingen als je verantwoordelijkheden vermeld?

Som niet gewoon de verantwoordelijkheden van je vorige jobs op. De meeste werkgevers hebben wel een idee van wat die functies inhouden. Vermeld ook wat je verwezenlijkt hebt. Laat zien dat jij de beste kandidaat bent. Vat de verantwoordelijkheden dus samen in een paar zinnen en concentreer je verder op je waardevolle verwezenlijkingen.

6. Staan er fouten in je cv?

Een cv moet perfect en vooral foutloos zijn. Typfouten maken een slechte indruk en spellingsfouten zijn al helemaal uit den boze. Lees je cv dus meermaals grondig na, en laat het ook door anderen nakijken.

7. Is je cv vlot leesbaar?

De efficiëntie van je cv hangt voor een groot deel af van de lay-out. Die moet netjes, overzichtelijk en aantrekkelijk zijn. Een goed cv nodigt uit tot lezen, is goed gestructureerd en benadrukt de belangrijkste punten.

8. Geef je irrelevante informatie?

Vernoem je hobby’s niet, tenzij ze bijdragen tot de vereiste vaardigheden. Ga ook niet in op je echtelijke staat en aantal kinderen. Doe je politiek of religieus geïnspireerd vrijwilligerswerk, vermeld dat dan niet, tenzij het relevant is voor de job. Dergelijke informatie kan de lezer afschrikken of vooroordelen bezorgen, en dat is allerminst de bedoeling van een cv.

9. Ben je te bescheiden?

Wees niet te verlegen of te bescheiden in je cv. Je moet immers reclame maken voor jezelf. Overdrijven is geen goed idee, maar je mag zeker met de eer van je verwezenlijkingen gaan strijken. Zo wek je de interesse van de werkgever op.

10. Heb je een internetversie van je cv?

Wanneer je online solliciteert, maak dan een cv in een formaat dat alle computers kunnen lezen, zoals .doc en .pdf. Anders riskeer je dat de opmaak van je cv vervormd wordt door een ander programma, of erger nog, compleet onleesbaar is.

Dit bericht is gepost op 27 May 2008 om 11:40 uur en is geplaatst in Solliciteren.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels:
© 2024 · jobinformatie.be Merken en domeinen zijn eigendom van Internet Ventures. Website beheerd door Volo Media.