10 manieren die je reputatie doen dalen bij collega’s

Je medewerkers en collega’s kunnen je werkleven verlichten, en hebben de potentie om echte vrienden te worden. Dit zorgt er voor dat je graag naar je werk gaat, of maakt je job doenbaar. Sommige collega’s zijn echter niet fijn om mee samen te werken. Zorg er voor dat je zelf niet zo wordt, lees de volgende tien manieren die je reputatie zullen neerhalen.

1. Slecht ruikende snacks

Je populariteit zal dalen als je een overvloed aan aroma’s verspreidt op de werkvloer. Vooral de minder goed ruikende snacks zullen je collega’s niet zo appreciëren, eet bijvoorbeeld je vis of je broodje met lookworst thuis.

2. Te veel meetings houden

Dit kan zeer tijdrovend en vervelend zijn voor je collega’s. Probeer alleen meetings te houden wanneer het absoluut noodzakelijk is. Als je telkens vraagt om een nieuwe vergadering, lijkt het alsof je niet zelfstandig kan werken.

3. Altijd “iedereen beantwoorden” aanklikken

Probeer je mails overzichtelijk te houden. In gemeenschappelijk verzonden e-mails hoef je niet iedereen te beantwoorden wanneer slechts één iemand aangesproken wordt.

4. Volume te luid zetten

Niemand vindt het fijn wanneer zijn buur de muziek of andere geluiden te luid zet. Houd rekening met je collega’s en let op het volume van je computer.

5. De zatlap van de groep zijn

Sociaal zijn is zeker een troef op de werkvloer. Probeer toch niet iedere keer te veel te drinken bij een bedrijfsfeestje. Je reputatie zal dalen, en je collega’s zullen hun respect voor je verliezen als je begint te lispelen of misschien zelfs in elkaar zakt.

6. Lange lunches houden

Hier mag je zeker niet in overdrijven. Af en toe wat meer tijd nemen voor een gemeenschappelijke lunch met je collega’s kan aangenaam zijn, maar mensen worden wrokkig als dit iedere keer gebeurt.

7. Tijdschriften en kranten ‘lenen’

Je collega’s zullen het niet appreciëren als je telkens hun tijdschriften of kranten leent, om ze dan veel later weer terug te geven. De kans is groot dat je dit zelfs gewoon vergeet.

8. De manager steeds als referentie gebruiken

Als er een discussie is tussen jou en je medewerkers, vermijd dan om telkens hulp te zoeken bij je baas. Probeer zelf je probleem op te lossen.

9. Bedrijfsvergaderingen vermijden

Niet iedereen staat open voor zulke evenementen, maar je gaat er wel best naar toe. Op deze manier kan je sociaal doen tegen je medewerkers, en leer je hen op een andere manier kennen. Sommigen nemen het zelfs persoonlijk op als je nooit gaat.

10. Altijd het laatste woord willen hebben.

Je eigen standpunt duidelijk maken kan belangrijk zijn, maar vergeet niet open te staan voor andere meningen.

Dit bericht is gepost op 29 May 2008 om 08:25 uur en is geplaatst in Carrière, Werkomgeving.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels:
© 2024 · jobinformatie.be Merken en domeinen zijn eigendom van Internet Ventures. Website beheerd door Volo Media.