Ben jij iemand die graag zelf een eigen zaak wil beginnen? Maar twijfel je of je wel over de juiste eigenschappen van een goede ondernemer bezit? Wat heb je trouwens allemaal nodig om investeerders aan te trekken? Hieronder vind je de antwoorden op deze en nog veel meer vragen.
Toewijding
Wanneer je met investeerders of geïnteresseerden gaat praten, zorg je best voor een aanstekelijk enthousiasme. Je moet hen ervan overtuigen dat hun droom ook die van jou is. Met een gepast enthousiasme kan je personeel, investeerders en zelfs partners vinden.
Het idee
Het concept waar jij mee verder wil, moet vernieuwend en slim zijn. Investeerders zoeken bijna altijd een gat in de markt. Je zal hen sneller overtuigen met een nieuw revolutionair idee dan met een variatie op een bestaand thema. De ideale situatie voor een goed concept is dat jouw idee goedkoop, moeilijk na te maken en snel te produceren is.
De mensen
Indien je je nieuwe zaak opstart met verschillende mensen, zorg er dan voor dat je als team naar voren komt. Je moet iedereen ervan overtuigen dat jullie als team voor 100% voor de zaak gaan, zodat belangrijke beslissingen snel en vlot worden genomen en iedereen bereid is om mee te groeien met de zaak.
De markt
Doe een grondig onderzoek naar eventueel concurrerende producten op de markt. Ga na of je idee haalbaar is en probeer er achter te komen waarom anderen faalden. Dat helpt je om jouw zaak te laten bloeien. Probeer alle mogelijk concurrenten te kennen. Zorg ervoor dat ze weinig of geen invloed hebben op jouw zaak. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan of je bedrijf ongevoelig is voor tijdelijke trends zoals rages of seizoenen.
Het zakenplan
Overtuig mensen van jouw idee door het goed over te brengen. Daarnaast moet je ook op zakelijk vlak alles in orde brengen. Schrijf duidelijk op wat je bedrijfsdoeleinden zijn, hoeveel winst je wil maken en wanneer je deze winst wil maken. Voor bijna alle investeerders is je zogenaamd businessplan het belangrijkste overtuigingsmiddel.
In het plan beschrijf je zo gedetailleerd mogelijk wat je precies wil doen en wanneer je dit gedaan wil hebben. Dit bevat dus ook wanneer je personeel wil aannemen en mogelijk al wanneer je uitbreidingen wil doen. Zorg ervoor dat je investeerders goed op de hoogte blijven. Zodat ze weten waar je hun geld precies voor wil gebruiken en hoe jij hun investering zal laten opbrengen.