“Met een maatpak sla je nooit de bal mis.” Het is een torenhoog cliché, maar het klopt wel. Toch is het geen slecht idee om een stapje verder te gaan en je kleding specifiek af te stemmen op het bedrijf waarbij je gaat solliciteren. Op die manier ben je zeker dat je niet uit de toon valt en zet je je flexibiliteit in de verf. Voor zij die zich willen onderscheiden van de grijze menigte, volgen hier enkele goede stijltips.
De algemene norm
Voordat je de regels kunt breken moet je ze natuurlijk eerst kennen. We zetten nog even de algemene kledingnormen voor een sollicitatiegesprek op een rijtje…
Voor vrouwen
Veel vrouwen zweren bij een mantelpakje (in zwart, kaki of grijs), parels en pumps. En de bedrijven die vaak mensen aanwerven lijken zich hierin te kunnen vinden. Voor meer conservatieve firma’s – zoals beleggingsbanken – is zelfs dit al te casual. Zij houden het bij een maatpak met effen lange broek en schoenen met medium hakken. Basis make-up en sobere juwelen kunnen je helpen om je look de finishing touch te geven.
Voor mannen
Voor mannen ligt de norm op een maatpak in een donkere/neutrale kleur, gecombineerd met een wit of blauw hemd en een zijden das met een sober kleurenpallet. Loop niet in de ‘geklede, zwarte schoenen met witte sokken’-val.
Cultuur
Niet enkel de sector en de bedrijfscultuur zijn bepalend voor de kledingstijl van werknemers. Veel hangt ook af van de afdeling waarbij je solliciteert. Zo is de financiële dienst van een krant bijvoorbeeld formeler gekleed dan de redactie.
Locatie
Ook de locatie van de firma speelt een belangrijke rol. Bij bedrijven in de stad is de kledingstijl doorgaans anders (formeler) dan bij bedrijven op de buiten.
Wees creatief
Afhankelijk van het persoonlijkheidsstatement dat je wilt maken, kan je de gok wagen en de clichés doorbreken. Een voorbeeldje uit de praktijk, ter inspiratie:
Anneleen, die ging solliciteren bij een creatief reclamebureau, werkte voordien als advocate voor een verzekeringskantoor en wilde laten zien dat ze niet bekrompen was en zich kon aanpassen aan een andere werksfeer. Daarom ruilde ze haar geklede naaldhakken in voor paarse Hush Puppies. En met resultaat! Anneleen werd aangeworven en tot op vandaag wordt er nog steeds over de paarse schoenen gepraat.
Blijf jezelf
Bij een sollicitatiegesprek is het de bedoeling om jezelf te verkopen. Dan is het natuurlijk belangrijk dat je je zelfzeker en goed in je vel voelt. Als je je niet op je gemak voelt in je outfit, zal dit van je afstralen.