Etiquette bij een business lunch

Veel zakenmensen houden tijdens de lunch regelmatig een meeting met een klant. Zo’n lunch wordt ook wel een business lunch genoemd. Tijdens de lunch word je misschien wel geconfronteerd met een aantal vragen, zoals ‘moet ik klagen als de service slecht is’?

De etiquette tijdens een zakenlunch verschilt lichtjes van de etiquette tijdens een lunch met vrienden of familie.

Tijdstip

Als je met iemand hebt afgesproken op restaurant, kom dan minstens 5 minuten te vroeg. Vergeet je klant of zakenpartner geen hand te geven.

Bestelling plaatsen

Bestel niet in plaats van je zakenpartner. Als hij je om hulp vraagt of niet kan beslissen, raad hem dan een gerecht aan dat je al eens eerder geprobeerd hebt of vraag de ober om een suggestie. Als de ober aan je tafel komt, laat je zakenpartner dan altijd als eerste bestellen.

Fooien geven

Bij een business lunch kan je best altijd een fooi geven. Geef geen te grote en geen te kleine fooi. Te weinig geven of helemaal geen fooi geven komt erg goedkoop over. Als de service uitstekend was, geef dan een mooie fooi. Was de service slecht, pas de fooi dan aan, maar geef nog altijd genoeg. Wees discreet wanneer je je fooi geeft, al zal je zakenpartner er waarschijnlijk wel op letten.

Klagen over slechte service

Als de service zo slecht is dat je erover moet klagen, denk er dan aan dat de manier waarop je klaagt je deal kan doen mislukken of slagen. Schop geen scène in het restaurant, maar blijf kordaat en beleefd. In plaats van een slechte service als een probleem te beschouwen, kan je het ook als een mogelijkheid zien om een goede indruk te maken op je zakenpartner.

Betaal de lunch

Als je iemand uitnodigt voor een zakenlunch, ben jij diegene die de rekening in ontvangst mag nemen. Als je zakenpartner jou uitgenodigd heeft om te praten over een eventuele investering in jouw bedrijf, moet je ten minste aanbieden te betalen. Neem altijd een credit card mee naar de lunch, of minstens het dubbele van het bedrag dat je verwacht te moeten betalen

Leave a Reply