Je hebt al genoeg stress op het werk, maar nu moet je ook nog eens rekening houden met die ruziënde collega’s die de werksfeer verzieken… Zou je tussenbeide komen of ze gewoon laten doen?
Efficiënt met anderen samenwerken is een belangrijke carrièrevaardigheid. Gezien worden als een natuurlijke leider en bemiddelaar kan je imago op het werk alleen maar ten goede komen. Hier lees je hoe je best als bemiddelaar optreedt tijdens een conflict op de werkvloer.
Spanning op de werkvloer
Als de spanning, het geroddel en de kwaadsprekerij de productiviteit beïnvloeden, is het tijd om in te grijpen en de moraal op te krikken. Humor kan een goed wapen zijn om de aandacht te vestigen op kinderachtig en ongehoord gedrag. Natuurlijk kun je ook altijd weigeren aan de discussie deel te nemen. Zeg gewoon “dat is iets tussen jullie twee.” Vaak volstaat dat al om je collega’s te doen inzien dat ze niet goedbezig zijn. Soms kunnen twee ruziënde collega’s het signaal uitsturen dat ze iemand nodig hebben die hen tot verzoening kan brengen.
Wat jij kan doen
In de eerste plaats is het belangrijk dat je de situatie objectief benadert. Ben je niet persoonlijk betrokken bij het dispuut? Als een van de twee conflicterende partijen jouw kameraad is, zal dat waarschijnlijk je beoordelingsvermogen beïnvloeden.
Vraag je eens af of jouw inmenging echt zal helpen. Besteed veel aandacht aan je manier van communiceren en bemiddelen. Als alle betrokken partijen je respecteren, zal je inmenging waarschijnlijk een positief effect hebben. Wees discreet, luister naar iedereen en probeer creatief te zijn.
Ontmoeting
Nodig beide partijen uit voor een gesprek op neutraal terrein. Een rustig hoekje van het dichtstbijzijnde café is ideaal. De ruziemakers zullen in het openbaar immers minder snel hun kalmte verliezen.
Vertel je collega’s meteen dat je onpartijdig bent. Je zult niemands kant kiezen. Laat ze beiden hun verhaal doen. Laat de collega’s respect voor elkaar tonen en elkaar niet onderbreken. Zorg ervoor dat ze elkaars persoonlijkheid niet aanvallen en dat ze niet te veel veralgemenen.
Het is belangrijk dat beide collega’s het gevoel hebben dat er naar hen geluisterd wordt. Herhaal hun beweringen en vraag om verduidelijking. Toon begrip voor hun gevoelens.
Richt je op het zoeken van oplossingen, en beschuldig niemand. Gebruik je beste onderhandelingstechnieken en streef voor een win win-situatie. Stel meerdere compromissen voor, maar luister wel eerst naar de oplossingen die je collega’s naar voren brengen.
Hulp inroepen
Als de situatie uit de hand loopt, is het tijd voor een time-out. Als je dat je het niet aankunt, zul je een hoger geplaatst iemand moeten inschakelen. Vertel je collega’s wel wat je van plan bent.
Regel een ontmoeting met je baas. Vertel hem dat de ruzie de productiviteit negatief beïnvloedt, anders kom je over als een klager. Maak ook duidelijk dat je zelf al een eind hebt proberen te maken aan het dispuut.
Heb je het conflict toch kunnen oplossen, hang dan niet aan de grote klok dat jij de verzoener bent. Doe alsof er nooit iets is gebeurd. Je collega’s zullen dat zeker appreciëren.