Succesvol een verkoop afronden

Goede communicatie, aandachtig luisteren, je product door en door kennen en een sterke uitstraling zijn de pijlers van een goede verkoper. Maar hetgeen een topverkoper van zijn collega’s onderscheidt is de capaciteit om een verkoop succesvol af te ronden. Je moet je product integer maar toch passioneel aanbrengen, goed kunnen luisteren maar toch je eigen uitleg kunnen geven. Dat en nog veel meer zijn de echte geheimen achter een goede verkooptechniek.

Communicatie en aandachtig luisteren

Wat je allereerst moet doen alvorens je aan een verkoop begint, is een goede relatie opbouwen met je klant. Als je met je klanten goed overweg kan zal je niet alleen meer verkopen, maar je hele geloofwaardigheid zal verbeteren.

Een goede communicatie betekent dat je ook voldoende luistert naar je klant. Probeer je klant zijn exacte wensen te achterhalen zodat jij je daaraan kan aanpassen. Wanneer je bijvoorbeeld een offerte maakt voor je klant, houd dan al zijn wensen en vragen in je achterhoofd. Indien je een goede relatie hebt met je klant zal een offerte maken meestal erg gemakkelijk zijn omdat je goed weet wat hij wel en niet wil.

De klant inschatten

Wanneer je een nieuw product aan je klant gaat verkopen, denk dan aan de noden die hij in het verleden had. Waarschijnlijk zijn ze niet al te veel veranderd. Wanneer een klant  merkt dat je geen rekening houdt met zijn vragen zal hij het gevoel hebben dat je niet naar hem geluisterd hebt. De kans dat je aan deze klant nog iets verkoopt is dan heel erg klein natuurlijk.

Wanneer je je product correct voorstelt en rekening hebt gehouden met je klant, dan kan je daarna overgaan tot de eigenlijke verkoop. Je doel is nog steeds zoveel mogelijk verkopen. Wanneer je een goede communicatie met je klant hebt en je rekening hebt gehouden met de noden van je klant dan zal de verkoop geen probleem zijn.

Zelfvertrouwen

Wat je gedurende heel je contact met je klant niet mag vergeten is dat je op alle details van je voorkomen en gedrag moet letten. Als je je product met veel vertrouwen aan je klant voorstelt zal de kans op een succesvolle verkoop stijgen.

Wanneer je klant jouw product vergelijkt met een concurrerend product, antwoord dan met vertrouwen en stel dat jouw product beter bij hem past. Als je met vertrouwen in je stem spreekt dan kan je op het einde van het gesprek zonder problemen vragen wanneer hij met jou in zee gaat. Dit laatste kan intimiderend zijn in het begin van je verkoopscarrière, maar naarmate je meer ervaring krijgt zal dit ook zonder problemen lukken.

Leave a Reply