9 richtlijnen om perfect van start te gaan in je nieuwe job

Eindelijk heb je een job gevonden die helemaal bij je past. Je begint er vol goede moed aan en weet dat je de job niet meer kwijt wil. Maar hoe zorg je ervoor dat je de job niet kwijtraakt?

Vanaf de eerste dag moet je ervoor zorgen dat je een goede indruk nalaat en meteen op goede voet staat met je collega’s. Als je in de eerste dagen goed presteert, leg je al meteen een stevige basis voor een verdere samenwerking. De volgende richtlijnen kunnen je daarbij helpen.

Werk, werk, werk en nog meer werk

Niets zal je een betere start bezorgen dan gewoon je werk goed doen. En dit betekent meer dan ijverig werken van negen tot vijf. Neem werk mee naar huis voor ’s avonds en in de weekends en klaag niet als je eens wat langer moet blijven.

Kom vroeg en blijf lang

Begin de eerste weken een kwartier tot een halfuur voor het beginuur te werken. Die extra tijd kun je dan besteden aan het inwerken en opzoeken van dingen die je nog niet weet. Bovendien komt de baas in veel bedrijven ook iets vroeger. Hij of zij zal zo een goede indruk van je krijgen en je beter leren kennen. Ruim na je werkdag je persoonlijke werkplek netjes op. Verzamel informatie en lees het ’s avonds na.

Verwacht niet dat je de wereld zult veroveren in zes maanden tijd

Maar realiseer je wel dat je vanaf de eerste dag moet scoren.

Wees niet bang om vragen te stellen en hulp te zoeken

Dit is een teken van kracht, niet van zwakheid, zoals vaak wordt aangenomen. Op een intelligente manier om hulp vragen toont aan dat je zelfvertrouwen hebt en de job goed wilt doen.

Probeer een mentor te vinden op de werkvloer. Zoek iemand met veel ervaring binnen het bedrijf om je te coachen en deel je ervaringen. Dit zal minder moeilijk zijn dan je denkt, de meeste mensen zijn vereerd als hun mening gevraagd wordt.

Observeer hoe de dingen gedaan worden

Leer hoe het systeem achter de organisatie eigenlijk werkt. Dit verschilt waarschijnlijk van het reglement en de handleidingen op papier.

Sluit je niet aan bij kliekjes

Laat het roddelen maar over aan anderen, jij wilt geen vijanden maken.

Respecteer de hiërarchie

De organisatie van je bedrijf is groter en sterker dan eender welke andere persoon. Erken en respecteer dat sommige mensen hoger geplaatst zijn dan jij, ook al denk je het zelf beter te weten.

Ken de business van je bedrijf

Wat is de missie van het bedrijf, waar houdt het zich mee bezig en welke waarden vertegenwoordigt het? Hoe past jouw job in het plaatje?

Pas je aan aan de omgeving

Van de kledingsstijl van je collega’s tot de manier van zakendoen. Knoop je oren, spits je ogen en pas je volledig aan.

Dit bericht is gepost op 6 June 2008 om 14:04 uur en is geplaatst in Carrière.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels:
© 2024 · jobinformatie.be Merken en domeinen zijn eigendom van Internet Ventures. Website beheerd door Volo Media.