Een perfect cv volgens experts

Een nieuwe job zoeken is al een baan op zich. Je moet op de hoogte blijven van de nieuwe vacatures, netwerken, potentiële werkgevers aan een onderzoek onderwerpen en sollicitatiegesprekken plannen. Dit alles is dan nog eens afhankelijk van de andere mensen en de kwaliteit en kwantiteit van de vacatures.

Alleen over je cv heb je volledige controle. Een cv hoeft geen saaie opsomming van je vorige jobs te zijn, met subjectieve informatie over waarom je denkt dat jij de ideale kandidaat bent voor de job. Eigenlijk heb je een perfect staaltje marketingkunst nodig dat de 10 à 60 seconden aandacht die een cv krijgt volledig weet uit te buiten. Een cv schrijven is niet zo makkelijk als je zou denken. Daarom vind je hier enkele tips van experts.

Profiel

Vertel de werkgevers wat ze echt willen weten
De aanwerver heeft meestal een hele stapel cv’s op tafel liggen en maar één job die hij/zij moet invullen. Hij heeft een aantal basisvereisten voor ogen waaraan de sollicitant moet voldoen. Ze willen weten wat de kandidaat voor hen kan doen en op welke manier hij de job efficiënt kan invullen.

Breng je vaardigheden en je talenten onder de aandacht
Haal uit je vorige werkervaringen die vaardigheden die het meest van toepassing zijn op de functie waarvoor je solliciteert en plaats ze bovenaan je cv. In een korte samenvatting kun je je meest essentiële vaardigheden en talenten onder de aandacht brengen.

Denk over een basistitel of -doelstelling voor je cv
Deze omschrijving erg kort en to-the-point zijn, bijvoorbeeld ‘sales-marketing’. Geef de lezer een idee van waar je vandaan komt en van wat je doelen zijn, zonder dat je jezelf uitsluit van andere posities.

Vermijd clichéwoorden en -uitdrukkingen
Gebruik geen clichés als gemotiveerd, zelfstandig of doorzetter. Die woorden zijn op de meeste sollicitanten van toepassing en zullen je niet onderscheiden van de rest.

Werkervaring en studies

Wat in dit gedeelte van je cv staat, moet ondersteunen wat er in je profielgedeelte staat. Laat zien wat je in je laatste functie moest doen door op te sommen wat je dagelijkse taken waren die relevant zijn voor je carrièredoelstellingen. Leg uit over hoeveel mensen je de leiding had, hoeveel mensen je getraind hebt, met wat voor soort klanten je werkte, wat voor computerwerk je gewoon bent.

Wat zijn je verwezenlijkingen? Ondersteun dit met feiten en cijfers zoals budgetten, het geld dat je je bedrijf hebt uitgespaard, prijzen, enz.

Gebruik geen ‘referenties op aanvraag’ onderaan je cv. Als werkgevers echt referenties willen, zullen ze je ernaar vragen.

Onderzoek de website van het bedrijf, het jaarrapport en de vacature en maak je cv zo veel mogelijk op maat van de functie.

En dan dit nog….

Persoonlijk netwerken is nog steeds de beste manier om een job te krijgen, maar ook een excellent cv kan veel deuren openen. Ook in veel netwerksituaties heb je nog steeds een degelijk cv nodig. Schrijf altijd een motivatiebrief ter begeleiding van je cv.

Vertel de lezer wat je weet over hun bedrijf en waarom je specifiek voor dat bedrijf wilt werken. Laat de lezer denken dat hij/zij de enige persoon is die je cv krijgt.

Het schrijven van een cv is een kunst op zichzelf en er zijn een paar harde en snelle regels. Je cv moet deel uitmaken van een complete en professionele zoektocht naar een job.

Dit bericht is gepost op 11 juli 2008 om 09:13 uur en is geplaatst in Solliciteren.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Werkzoekende, leer jezelf kennen
Op zoek naar een job ? Doe je research