Op zoek naar een job ? Doe je research

Zowel bij je zoektocht naar geschikte vacatures als bij het schrijven van een sollicitatiebrief of het voorbereiden van een sollicitatiegesprek is research erg belangrijk. Hier vind je alvast 10 tips.

1. Begin vroeg met je research. Wacht niet tot je al een sollicitatiegesprek vastgelegd hebt. De bedrijven en de sector researchen zouden je wel eens in de richting van bedrijven kunnen wijzen waar je zelf nooit voor dacht te solliciteren.

2. Je eerste stap moet een bezoek aan de website van het bedrijf zijn. Zorg ervoor dat je vertrouwd bent met hun producten, diensten en beleid en kijk eens of je iets kunt vinden over hun sollicitatieprocedure.

3. Nadat je hebt onderzocht wat het bedrijf over zichzelf zegt, kun je de media er eens op napluizen. Check de archieven van kranten en online publicaties.

4. Doe research naar de sector. Zorg ervoor dat je vertrouwd bent met de concurrenten, de laatste trends, de groeimogelijkheden, de impact van nieuwe technologieën op de sector en het bedrijf zelf. Zo kun je intelligente vragen formuleren voor tijdens het sollicitatiegesprek.

5. Probeer financiële informatie te vinden over het bedrijf. Dit zal je een idee geven over hoe het bedrijf ervoor staat en waar het naartoe wil, handige informatie voor het sollicitatiegesprek. Jaarrapporten of prijzen van aandelen zijn doorgaans niet zo moeilijk te vinden.

6. Lees het jaarrapport van het bedrijf, maar houd in je achterhoofd dat dit in de eerste plaats opgesteld is voor de aandeelhouders. Zie alles in perspectief en lees zowel insiders- als outsidersinformatie.

7. Controleer de feiten die je voor je hebt liggen. Niets zo erg als tijdens het sollicitatiegesprek onjuiste informatie gebruiken, zeker nu het internet het zo eenvoudig maakt de feite te checken. Kon je niet voldoende informatie vinden over het bedrijf, vertel dat dan tegen de interviewer. Hij of zij zal graag horen dat je je huiswerk gedaan hebt.

8. Praat met mensen die voor het bedrijf werken waar jij in geïnteresseerd bent, zo mogelijk zelf smet mensen die de functie uitoefenen waar jij voor gaat solliciteren. Word je al voorgesteld aan het team waarin je terecht zou kunnen komen, maak grijp dan je kans en stel genoeg vragen.

9. Gebruik je netwerkvaardigheden. Vraag aan vrienden, familieleden en collega’s of zijn iemand kennen die voor het bedrijf of in dezelfde sector werkt.

10. Houd al je research goed bij. Leg interessante artikels bij elkaar, ook als ze niet relevant lijken. Misschien kun je ze niet gebruiken, maar je weet maar nooit!

Dit bericht is gepost op 11 juli 2008 om 10:55 uur en is geplaatst in Solliciteren.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Een perfect cv volgens experts
Werk zoeken voor oudere werknemers