Vrouwelijke ondernemers, ze bestaan, en ze veroveren stilaan de wereld. Volgens de huidige clichés zijn ondernemers mannelijk, over het algemeen een beetje nerdy, twintigers. Denk bijvoorbeeld aan het succesverhaal van Larry page en Sergey Brin, de stichters van Google.
Maar vandaag zijn het vooral de vrouwen die de bedrijfswereld inpalmen met het ene geslaagde initiatief na het andere. En ook over hen bestaan er een hoop stereotiepen en mythes. Tijd om die de wereld uit te helpen!
1. Je moet jong zijn
Tegenwoordig zijn er steeds meer vrouwen van 40 à 50 jaar die een eigen bedrijf uit de grond stampen. Op die leeftijd ben je al een stuk rijper en ken je jezelf beter, met al je vaardigheden en je gebreken.
Velen denken dat het veel moed vereist een eigen zaak op te starten. Dat is ook zo, maar wat nog belangrijker is, is levenservaring. Je moet je werknemers kunnen motiveren om het beste van zichzelf te geven. Op oudere leeftijd heb je ook al beter leren motiveren, zodat je niet bij de pakken blijft neerzitten als het eens tegenvalt.
2. Je hebt handenvol geld nodig
Een tweede hardnekkige mythe is dat je om een eigen onderneming op te richten, miljoenen euro’s durfkapitaal nodig hebt. In feite wordt slechts 1% van de nieuwe ondernemingen met durfkapitaal gefinancierd. In de meeste gevallen volstaat het al een lening aan te gaan, eventueel wat persoonlijke zaken te verkopen of een paar privé-investeerders te zoeken. Het is vaak eerder een kwestie van volhouden dan van geld.
3. Je moet een expert zijn
Je hoeft helemaal geen expert te zijn in het vakgebied, vaak volstaan een goed idee in combinatie met het juiste personeel al om van je onderneming een succesverhaal te maken. De ideale oplossing vinden voor een actueel probleem, aanvoelen wat de mensen echt willen, dat is wat van jou een goede ondernemer maakt! Vrouwen zijn vaak erg goed in het instinctmatig aanvoelen van de markt, waarschijnlijk omdat zij ook de grootste consumenten zijn.
4. Vrouwen leiden alleen maar kleine ondernemingen
Men veronderstelt vaak dat vrouwen alleen maar aan het hoofd staan van kleine ondernemingen, die altijd klein zullen blijven. Maar dan ziet men in de eerste plaats al over het hoofd dat er simpelweg niet zoveel grote bedrijven zijn. En er zijn heus wel grote ondernemingen met een vrouw aan het hoofd!