Elke baas verwacht van zijn personeel dat het goed werk levert. Maar zoals je al wel hebt ervaren, is dat niet altijd een vanzelfsprekende opdracht. Zo productief mogelijk werken en elke seconde op je werk goed benutten, is in feite een hele opgave! Toch is het een ware must je baan zo goed mogelijk uit te voeren. Als je ondanks de moeilijkheid er in slaagt, wacht je misschien wel een flinke opslag. Hoe zo productief mogelijk te werk gaan?
1. Prioriteiten stellen en vervolgens focussen
Het is erg aangeraden om zeer belangrijke taken te onderscheiden van degene die kunnen wachten. Door bijvoorbeeld op het begin van de dag een lijstje te maken met bovenaan de meest dringende taken, weet je precies wat je wachten staat. Hierdoor bereid je jezelf mentaal voor en zul je je vervolgens beter kunnen focussen.
2. Belang van deadlines
Zorg dat je bij alles wat je doet, een deadline voor ogen hebt. Mensen die zich een bepaald doel voorhouden, werken hiernaartoe en kunnen vervolgens sneller taken afhandelen. Wees echter wel realistisch bij het opstellen van deadlines. Het is niet de bedoeling jezelf doelen voor ogen te houden die in wezen niet haalbaar zijn.
3.Telefoontjes plannen
Probeer het telefonisch verkeer zoveel mogelijk zelf te bepalen. Alle telefoontjes opnemen kan je namelijk zodanig in de war brengen, dat je werk er de dupe van wordt. Je kunt dus beter een moment in je dagschema plannen wanneer je iedereen terugbelt. Hierdoor blijf je gefocust op hetgeen je doet en kan je gemakkelijker zaken afhandelen. Toch moet je de zeer belangrijke telefoontjes kunnen onderscheiden van degene die kunnen wachten. Sommige telefoontjes zijn nu eenmaal dringend en zijn het waard om onmiddellijk op te nemen.
4. Handel zo snel mogelijk alles af
De gouden regel om zo productief mogelijk te werken is het afhandelen van het ene voordat je aan het andere begint. Of je nu huisvrouw of notaris bent, deze tip moet je goed onthouden. Hierdoor voorkom je dat je half werk levert en doe je zo veel mogelijk in korte tijd.
5. Orde op zaken
Stapels dossiers, etensresten en een dikke laag stof. Komt dit beeld in je op als je aan je kantor denkt? Dan zul je waarschijnlijk al gemerkt hebben dat een onordelijk en vuil kantoor veel extra tijd in beslag neemt. Je moet immers continu naar dossiers zoeken en bent voortdurend verstrooid. Een grondige schoonmaakbeurt is hetgeen jouw kantoor nodig heeft! Hierdoor geraak je minder snel afgeleid en verlies je minder tijd. Klasseren en de orde bewaren op je kantoor is dus de boodschap!
6.Ken jezelf
Ieder mens werkt op een ander tempo en heeft een eigen ritme. Vaak heeft dit te maken met wat voor type persoon je bent. Ochtendmensen staan op als de dauw nog op de bladeren ligt en kunnen vervolgens onmiddellijk aan de slag gaan. Avondmensen hebben het ’s morgens wat moeilijker en komen in de namiddag pas echt op gang. Het is dus zeer belangrijk dat je jezelf kent en hier ook rekening mee houdt. Door hier rekening mee te houden werk je zo productief mogelijk.
Door de voorgaande zes tips te volgen, zul je zeker en vast productieve uren leveren op je werk. Dit is voordelig voor je baas maar kan ook een groot pluspunt worden voor jezelf. Haal dus het beste uit jezelf en werk je naar de top!