Zo ga je om met stress op het werk

Stress op het werk, steeds meer mensen hebben er last van. Iedereen is anders, en iedereen gaat dus ook op een andere manier om met werkdruk. Sommigen lijken nooit last te hebben van stress, terwijl anderen zichzelf letterlijk ziek maken.

Kenmerken

Stress heeft een negatief effect op het immuniteitssysteem van de mens. Lichamelijke problemen die te wijten zijn aan stress, kunnen bestaan uit:

Slaapproblemen
Gespannen spieren en spierpijn
Hoofdpijn
Spijsverteringsproblemen
Gewicht verliezen of bijkomen
Hoge bloeddruk
Hartproblemen
verkoudheden, infecties en griep

Maar stress heeft ook een enorme invloed op je mentale toestand. Mensen die onder stress staan, gaan zich vaak terugtrekken, minder sociaal contact zoeken, meer ruzie maken thuis, enz. Emotionele problemen die gepaard gaan met stress, bestaan onder meer uit:

Angst
Nerveusheid
Irritatie
Frustratie
Moeilijkheden met concentreren
Besluiteloosheid
Overreageren
Verlies van controle

Zware stress of chronische onbehandelde stress kan zwaardere mentale problemen veroorzaken, zoals zelfmoordneigingen, depressie of verslaving.

Pas je manier van denken aan

De eerste stap in het tegengaan van stress is je concentreren op de positieve zaken. Als je merkt dat je werkproblemen steeds meer je gedachtegang bepalen, probeer ze dan te stoppen. Neem verantwoordelijkheid voor je acties en geef de schuld niet aan anderen. Probeer de dingen die je ergeren te benoemen: onredelijke deadlines, collega’s die te veel kletsen, een baas die te veel van je vraagt, enz

Pas je gedrag aan

Denk logisch na als je probeert de problemen aan te pakken. Je kunt je baas niet weerhouden van muggenzifterij, maar je kunt er wel op anticiperen en je er mentaal op voorbereiden. Je collega die te veel kletst, stoort waarschijnlijk ook anderen. Denk dus niet dat hij alleen jouw probleem is.

Stop met je zorgen te maken over de problemen waar je zelf geen controle over hebt en concentreer je op de dingen die je kunt veranderen. Wees zelfzeker, flexibel en begrijpend, ook al zal het je in eerste instantie veel moeite kosten.

Pas je levensstijl aan

Voldoende lichaamsbeweging, een goed slaapritme en gezonde eetgewoonten hebben een positief effect op stress. Beperk je verbruik van alcohol en cafeïne. Tai-chi, yoga of meditatie zijn goede stressverminderende activiteiten. Breng meer tijd door met je familie, vrienden en partner.

Dit bericht is gepost op 21 februari 2008 om 16:00 uur en is geplaatst in Werken en gezondheid.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Zo overwin je een middagdip
15 manieren om je op het werk te ontspannen