15 manieren om je op het werk te ontspannen

Doet je rug voortdurend pijn en heb je al een stijve nek na een paar uurtjes werk? Putten de deadlines, de telefoongesprekken en het verwerken van rapporten je steeds meer uit? Dan is het hoog tijd dat je je leert ontspannen op het werk.

Zelfs een minuutje niet bezig zijn met je werk, kan al veel veranderen. Als je denkt zelfs geen tijd te hebben voor een pauze van 5 minuten, ben je echt slecht bezig!

Hier vind je 15 tips die je zullen helpen je op een eenvoudige en snelle manier te ontspannen op het werk.

1. Masseer je slapen

Doe alsof je, bij manier van spreken, je brein masseert. Kijk een paar minuutjes eens niet naar je computerscherm, focus je op iets in de gang. Zo ontspan je de spieren die je oogbal bewegen. Adem in en probeer even te vergeten waaraan je juist aan het werken was.

2. Luister naar muziek

Of het nu kalmerend is of hard en heavy, muziek is ideaal om even snel aan de realiteit te ontsnappen. Gebruik een koptelefoon aan je bureau, zo stoor je je andere collega’s niet. Hoe beter je de muziek vindt, des te meer de stress zal verdwijnen.

3. Verander even van omgeving

Als je de hele dag aan een bureau zit, kun je wel eens het gevoel krijgen gevangen te zitten. Verander dus even van omgeving, door bijvoorbeeld een dossier na te lezen in een van de zetels in de hal of wat werk te doen in de vergaderzaal. Je zult ervan versteld staan hoeveel positieve invloed dit kan hebben op je gemoed.

4. Stretch

Gewoon achterover leunen in je stoel zal niet volstaan. Sta op van je bureaustoel, zoek een goed plaatsje uit en stretch alsof je erna een aantal kilometer gaat lopen. Raak je tenen aan, strek je kuiten, maak cirkelbewegingen met je armen, enz. De spieren van je lichaam zijn onderling verbonden, dus hoe meer je stretcht, hoe meer je zult ontspannen.

5. Maak een wandeling

Best ga je even naar buiten voor een beetje koude lucht. Als je niet naar buiten kunt, zal zelfs een wandeling door het kantoor de monotone routine al verbreken. Focus je op het bewegen van je armen en benen, die al de hele dag niets doen. Zelfs even de trap oplopen kan al een groot verschil maken!

6. Beweeg

Misschien heeft je bedrijf wel een eigen fitnessruimte? Anders kun je er nog altijd voor kiezen even te fietsen, te joggen, of buiten een te frisbeeën of een partijtje voetbal te spelen met collega’s. Door te bewegen gaat je bloed sneller stromen.

7. Doe iets persoonlijks

Schrijf een e-mail, maak een persoonlijk telefoontje of stuur een sms’je. Doe in ieder geval iets dat je eraan herinnert dat je ook een leven hebt buiten je kantoor. Denk aan je partner of aan iets leuks dat heb hebt meegemaakt.

8. Drink een kopje thee

Koffie mag dan wel het meest populaire drankje zijn op kantoor, maar het gaat je stress niet wegnemen. Kies voor een kopje thee, liefst cafeïnevrije. Thee helpt je niet alleen ontspannen, maar is ook goed voor de spijsvertering.

9. Eet iets

Een lichte snack bezorgt je zintuigen eens een andere sensatie op kantoor. Kies voor iets met veel proteïnen, zodat je later op de dag niet weer honger krijgt en naar nog meer snacks gaat grijpen. Als je te veel eet, ga je je loom en lui voelen.

10. Drink iets

Het zal waarschijnlijk niet van iedere werkgever mogen, maar een pintje of een glas wijn bij de lunch kunnen je zeker helpen ontspannen. Houd het wel bij maar een glas, voordat je ‘te ontspannen’ wordt.

11. Lees een strip

Alles dat lichtjes intellectueel stimuleert geeft buiten je professionele bezigheden is een goede ontspanning. Je zult verrast zijn van hoe vijf minuten ontspanning je stress kunnen verlichten.

12. Plan je weekend

Kijk al eens vooruit naar je weekend of je vakantie, zo ga je je zeker beter voelen. Droom niet te veel weg, anders zul je je werkdag nog meer gaan verwensen. Denk gewoon een minuut of twee aan een zonovergoten strand of aan je luie zondagochtend.

13. Fris je op

Was je handen en plens wat water in je gezicht en in de achterkant van je nek. Koud water is verfrissend, maar kan ook je zintuigen opwekken.

14. Doe iets creatiefs

Teken een cartoon, maak een tekening, lees een gedicht, neem een foto. Dat zal je eraan herinneren dat je hersenen nog veel meer kunnen dan ze iedere dag doen.

15. Doe een boodschap

Ga even naar de bank of het postkantoor en doe iets voor jezelf. Je werk is lang niet alles in je leven!

Dit bericht is gepost op 26 februari 2008 om 16:22 uur en is geplaatst in Werkomgeving, Werken en gezondheid.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Zo ga je om met stress op het werk
Hoe kun je je als workaholic ontspannen?