Hoe moet je omgaan met moeilijke collega’s?

Van kleine ergernissen tot grote rivaliteiten, veel mensen weten wel hoe het voelt als je karakter stevig met een ander botst op het werk.  Maar zelfs in de meest extreme gevallen is er altijd wel een manier om met die ene collega die je dagelijks op stang jaagt, om te gaan. Als je op je werk met verschillende persoonlijkheden moet omgaan, probeer ze dan elk op hun eigen manier aan te pakken.

De defensieve collega

We kennen allemaal wel een Mr. Of Miss Perfect, de man die geen kritiek kan aanvaarden, hoe je het ook brengt. De defensieve collega denkt dat alles dat hij of zij doet goed is.

Oplossing: De beste manier om je collega te benaderen, is door hem positieve feedback te geven voordat je met je kritiek afkomt. Bekritiseer eerst jezelf, verwijs dan naar hem en zeg dat je ooit dezelfde fout maakte. Leg de nadruk op ‘wij’ in plaats van ‘jij’. Gebruik geen definitieve woorden als ‘nooit’ en ‘altijd’. Vermijd e-mail wanneer je je kritiek wilt uiten. Met een gesprek verklein je de kans dat je collega het verkeerd begrijpt.

De argumenterende collega

De collega die het geweldig vindt naar z’n eigen stem te luisteren, die zelfs over de meest vanzelfsprekende dingen in discussie treedt. Hij houdt ervan niet akkoord te gaan en heeft altijd een probleem met wat de anderen zeggen.

Oplossing: Het is misschien verleidelijk om hem eens op z’n plaats te zetten, maar het beste dat je kunt doen met een constante argumenteerder, is hem z’n punt laten maken. Onderbreek hem niet. Als hij klaar is, heb jij de kans je argumenten uiteen te zetten. Onthoud dat de meest rationele altijd zal winnen. En dat zal jij waarschijnlijk zijn!

De ‘ik’-collega

Dit is de collega bij wie alles om ego draait. Hij denkt dat alles rond hem draait en dat iedereen zijn wensen moet vervullen. Hij gaat altijd met de eer lopen, of hij het nu verdient of niet. de egoïstische collega denkt dat zijn problemen altijd erger zijn dan die van anderen.

Oplossing: Het zal een beetje extra moeite van je vragen met de ‘ik-collega’ op te schieten. Het is belangrijk dat je baas weet wat je waard bent en wat je bijdrage is, zeker bij teamprojecten. Als je collega jouw ideeën steelt, laat je dan zeker niet doen.

De koppige collega

De collega die alles behalve een teamplayer is. Hij hecht te veel waarde aan z’n eigen ideeën om open te staan voor verandering en nieuwe ideeën. En hoewel het voor iedereen duidelijk is dat z’n ideeën niet efficiënt zijn, denkt hij dat zijn manier toch de beste is.

Oplossing: Laat hem of haar gewoon z’n gangetje gaan.  Zijn of haar slechte aanpak zal voor zichzelf spreken. Voel je toch sympathie voor de heer of dame in kwestie, probeer dan te helpen. Spreek in algemene termen over hoe ‘anderen’ een bepaalde taak doen, zodat hij/zij minder geneigd is het persoonlijkop te vatten.

De achterbakse collega

Dit is de collega die we allemaal haten. Hij of zijn roddelt over jou en je werk tegen andere collega’s. Hij schildert je af als iemand die incompetent is en doet zijn best jou slecht wilt doen uitschijnen ten opzichte van anderen.  Of het nu waar is of niet, de achterbakse collega is erg efficiënt in jou er zo slecht uit te doen komen als hij het wilt.

Oplossing: Neem je collega de eerste keer dat je over zijn geroddel hoort apart en vertel hem dat je weet wat hij aan het doen is. De meeste mensen in het kantoor vermijden confrontatie, dus als je hem laat weten dat je je niet zomaar laat doen, zal dat zeker indruk maken.

De ‘niet mijn  schuld’-collega

Deze collega neemt nooit de verantwoordelijkheid op voor zijn daden. Hij wil niet onder ogen zien dat hij zijn fouten best toegeeft om er daarna aan te werken.

Oplossing:  Als het gepast is, deel de verantwoordelijkheid dan. Zelfs als een fout meer zijn schuld was dan de jouwe, zal toegeven wat je hebt verkeerd gedaan hebt het gemakkelijker maken voor jou. Als jij geen fout gemaakt hebt, kun je je baas best duidelijk maken wie de misstap begaan heeft.

De klagende collega

De klagende collega vindt altijd wel een manier om zijn frustratie te uiten. Hij laat z’n cynische natuur los op iedereen en alles in het kantoor.

Oplossing: Een klager zijn zit meestal in iemands persoonlijkheid, dus het zal moeilijk zijn hem van het klagen af te helpen. Maar je kunt wel je persoonlijke interacties met hem beperken. Als hij begint over het laatste kleine probleempje dat hem de kast opjaagt, zeg hem dan gewoon dat je het druk hebt.

Dit bericht is gepost op 31 maart 2008 om 14:58 uur en is geplaatst in Werkomgeving.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Waar werkgevers op letten in een cv
Hoe moet je onderhandelen over een hoger startsalaris?