Gewoontes die bazen irriteren

Je vraagt je misschien af wat de reden is voor dit artikel met informatie over hoe je je baas kan irriteren? Wel, de reden is simpel. Wanneer je weet hoe je baas geïrriteerd raakt, weet je welk gedrag je zeker niet moet vertonen. Zo ben je meteen een goede stap op weg om je bij je baas geliefd te maken. Want geeft toe, een goede verstandhouding met je baas is toch erg aangenaam, nietwaar?

Geen initiatief nemen

Wil je je baas het harnas in jagen, neem dan vooral geen initiatief. Een baas haat het wanneer hij je constant moet zeggen wat je moet doen. Het is niet enkel tijdrovend en vermoeiend, je baas zal ook zijn vertrouwen in je bekwaamheid en kunde verliezen. Daarnaast kom je, als je geen initiatief neemt, erg ongemotiveerd over. En een ongemotiveerde werknemer kan je baas vast missen als kiespijn.

Te veel initiatief nemen

Wat je baas ook mateloos zal irriteren, is overdrijven met het nemen van initiatieven. Denk je hem daarmee te tonen hoe hardwerkend en gemotiveerd je wel bent? Dan heb je het serieus mis. Je baas zal je overijverigheid juist interpreteren als een gebrek aan efficiëntie. Bovendien neem je in al je enthousiasme waarschijnlijk ook taken ter harte die niet je verantwoordelijkheid zijn. Je betreedt daarmee ongevraagd terrein en laat zien dat je je plaats in de hiërarchie niet kent. Hierdoor stap je ongetwijfeld op iemands tenen en zal je op verzet stuiten.

Excuses maken

Wil je je negatieve verstandhouding met je baas versterken, zoek dan regelmatig excuses voor je mislukkingen en gebreken. Op deze manier laat je zien dat je geen verantwoordelijkheid voor je daden kan nemen. Je baas zal het daarnaast ongetwijfeld interpreteren als het wanhopig zoeken naar verdediging voor je fouten. Je imago als onbekwaam, onbetrouwbaar en onverantwoordelijk werknemer zal eer aan worden gedaan.

Klagen en zagen

Is het bloed nog steeds niet onder de nagels van je baas vandaan, probeer het dan met klagen en zagen te realiseren. Het is niet omdat je baas langer in dienst is en meer verdient dat hij het recht niet heeft om bepaalde aspecten van zijn job minder leuk te vinden. Ook hij zal overwerken niet als plezierig ervaren. Moet je zelf overwerken? Belast hem dan niet met uitspraken als ‘verdorie’, ‘het is hier altijd hetzelfde’ en ‘nu mis ik een afspraak’. Verwar klagen en zagen echter niet met kritiek. Kritiek is constructief en noodzakelijk en is daarom zeker niet te vermijden.

Veel vragen stellen

Vragen stellen kan helpen een positieve relatie met je baas uit te bouwen. Maar het stellen van veel en domme vragen zal je het tegendeel opleveren. Je baas zal je als onbekwaam en dom bestempelen. En hij zal in het vervolg twee keer nadenken vooraleer hij je een belangrijke taak toevertrouwd. Heb je geen ambitie? Ga dan vooral door met het stellen van veel domme vragen.

Dit bericht is gepost op 8 April 2008 om 12:39 uur en is geplaatst in Carrière, Werkomgeving.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels:
© 2024 · jobinformatie.be Merken en domeinen zijn eigendom van Internet Ventures. Website beheerd door Volo Media.