Thuis een eigen zaak beginnen

Uit bed rollen, wat water over je gezicht gooien, vijf stappen zetten en op je werk zijn: het klinkt fantastisch. Thuis werken heeft de voordelen dat je niet in de file moet staan, dat je niet een anderhalf uur voor je werk begint moet opstaan en dat er niet over je schouders meegekeken wordt. En als je de vijf vaardigheden hieronder hebt, is het niet eens zo moeilijk om je eigen thuisfirma op te starten.

Ondernemingsschap

Om je nieuw bedrijf te laten werken, heb je meer nodig dan alleen goede ideeën. Je moet weten welke stappen je moet zetten en je moet durven actie ondernemen. Je moet een plan klaar hebben en concrete doelen stellen. Er bestaan cursussen (zelfs online) die je kunnen helpen met je eerste stapjes in de ondernemerswereld.

Belastingsplanning

Je mag het financiële aspect natuurlijk niet uit het oog verliezen. Ga op onderzoek uit en ontdek hoe je je bedrijf moet structureren om er maximale belastingsvoordelen uit te halen. Ook hiervoor zijn er cursussen. Als je het niet zelf wil doen, kun je altijd een bedrijf inhuren dat zich in belastingsplanning specialiseert, maar dat zal natuurlijk een centje kosten.

PR en marketing

Netwerken is belangrijker dan ooit. Je moet je diensten promoten, efficiënt communiceren met klanten en een professioneel imago creëren – dit geldt voor alle bedrijfstakken. Er bestaan hele bacheloropleidingen in marketing en PR, maar ook met een cursus van minder lange duur zou het moeten lukken.

Het internet

Een website voor je bedrijf is een absolute must. Het zit namelijk steeds meer bij mensen ingeburgerd om alles online te gaan opzoeken, dus ook jouw bedrijf. Zoek een website-ontwikkelaar die je een gepast ogend stekje op het net kan bezorgen. Onthoud dat het er professioneel moet uitzien: een .tk-domeinnaam komt bijvoorbeeld amateuristisch over, je kan je website het best een .be- of .com-domeinnaam aanmeten.

Organisatie

Als je bedrijf nog klein is, zal je aan multitasken moeten doen. Baas zijn over het bedrijf, de boekhouding doen, je over de post ontfermen, klusjesman spelen,… Je moet het allemaal tegelijk doen. Dat vergt discipline en organisatie, zeker als je er nog een gezin bij hebt. En je moet je prioriteiten kunnen stellen. Je houdt het best een agenda bij die je goed opvolgt, met genoeg bufferzones om de zaken die niet op tijd gelukt zijn toch nog te kunnen doen en met tijd voor je gezin.

Dit bericht is gepost op 23 juni 2008 om 14:55 uur en is geplaatst in Carrière, Werkomgeving.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Hoe secundair traumatische stress vermijden?
Voor- en nadelen van jobhopping