Hoe omgaan met kritiek op het werk?

Hoe hard je ook lijkt aan de buitenkant, omgaan met kritiek is moeilijk. Krijg jij op het werk vaak met kritiek te maken, terechte of onterechte, lees dan volgende tips er eens op na, zodat je volgende keer zeker je ‘cool’ kan bewaren.

1. Een van de moeilijkste soorten van kritiek om mee om te springen is een onterechte beschuldiging. Het mag dan wel verleidelijk zijn, maar reageer hier niet op met even defensieve of beschuldigende opmerkingen als je collega gebruikt. Misschien is hij of zij wel gewoon verkeerd geïnformeerd. Als zijn beschuldigingen echt niet kloppen, zul  je ze gewoon door de feiten op te sommen kunnen weerleggen.

2. Door constructief te luisteren laat je merken dat je de kritiek hoort en dat je iets aan het probleem wilt doen. Vraag de persoon die kritiek levert wat hij in jouw situatie anders zou doen. De kans is groot dat hij je ideeën en suggesties kan aanreiken.

3. Loopt de discussie steeds meer op? Praat dan iedere keer dat je collega harder praat iets zachter. Dit toont niet alleen aan dat je rustig en bedaard bent, maar zet ook de andere persoon in de schijnwerpers. Zij zullen zich op een bepaalde manier beschaamd voelen dat ze er niet in slagen een redelijke toon aan te slaan.

4. Toon dat je meer geïnteresseerd bent in het oplossen van het probleem dan in je eigen mening beargumenteren. Soms kan men je via eerlijke kritiek op de hoogte proberen te brengen van een specifiek probleem dat niemand anders opmerkt of wilt delen. Wees niet te snel met jezelf te verdedigen en de beschuldiger te veroordelen. De kans is groot dat je meer inzichten krijgt over verbeteringen die je kan doorvoeren en waar je eerder niet aan gedacht hebt.

5. Als de zaken uit de hand beginnen te lopen en je zelf je kalmte begint te verliezen, neem dan diep adem, zet alles op een rijtje en vraag je collega om specifieke details. Zo kun je uitvissen waarom hij zo kritisch is ten opzichte van jou. Misschien is er wel iets anders aan de hand en heb jij persoonlijk er niet zoveel mee te maken.

Houd in je achterhoofd dat je niet iedereen tevreden kan stellen. Sommige mensen zijn gewoon nooit tevreden. Besteed geen aandacht aan deze kortzichtige personen. Als je weet dat je  je best doet, zul je de kritiek makkelijker kunnen verdragen.

Dit bericht is gepost op 10 July 2008 om 10:01 uur en is geplaatst in Werkomgeving.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels:
© 2024 · jobinformatie.be Merken en domeinen zijn eigendom van Internet Ventures. Website beheerd door Volo Media.