8 manieren om beter om te gaan met stress op het werk

Stress op het werk? Maakt je baas je gek, heb je het veel te druk of moet je altijd overuren kloppen? Doe er iets aan voor het te laat is en het je allemaal te veel wordt. Hier vind je alvast 8 manieren om met verschillende soorten werkgerelateerde stress om te gaan.

Houd je werkplek proper

Een rommelige omgeving leidt tot een rommelige geest! Je job is waarschijnlijk op zich al stresserend genoeg, zonder dat je je zorgen moet maken over je werkplek. Externe factoren die kunnen leiden tot meer stress, moet je tot een strikt minimum herleiden. Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk gedurende je werkdag. Hier vind je enkele tips:

Veeg regelmatig je bureau af met een desinfecterend middel.
Gebruik mappen om al je papieren in te bewaren.
Schrijf niet alles op kleine papiertjes, maar houdt een schriftje bij of gebruik je computer.
Houd je computer op orde. Een computer, moet net zoals je werkplek, ordelijk en overzichtelijk zijn.
Zorg voor wat leven met een plant.

Beweeg voldoende

Door veel te bewegen, voel je je beter en heb je minder stress. Maar veel mensen met een fulltime baan vinden de tijd niet om meer te bewegen. Hier vind je een paar tips om lichaamsbeweging beter te integreren in je werkdag.

Probeer eens een andere manier uit om naar het werk te komen. Als je dichtbij je huis werkt, kun je de fiets eens uitproberen. Zelfs wandelen naar de dichtstbijzijnde bushalte kan al een groot verschil maken.
Gebruik de trappen eens in plaats van de lift.
Heb je een uur lunchpauze? Eet dan snel en ga eens naar buiten. Een wandeling kan al wonderen doen voor je fysieke gesteldheid.

Eet evenwichtig

Heb je al eens gemerkt dat je een halfuur na je lunchpauze minder productief bent? Waarschijnlijk heb je te zwaar gegeten. Zorg voor lichte en evenwichtige maaltijden. Neem een goed ontbijt en eet voldoende gezonde tussendoortjes, zodat je niet uitgehongerd bent als de tijdens de lunchpauze.

Leer omgaan met gevoelens van woede

Veel mensen weten niet hoe ze moeten omgaan met gevoelens van woede. Ofwel kroppen ze alles op en barst vroeg of laat de bom, ofwel maken ze zich te snel kwaad. Voel je niet te trots om hulp te zoeken en ga eventueel in therapie.

Lach

Niets zo goed tegen de stress als een goede lachbui! Een goed gevoel voor humor is altijd welkom in een steriele werkomgeving.

Communiceer

Een gebrek aan communicatie is op veel bedrijven een onuitputtelijke bron van stress bij de werknemers. Probeer zo eerlijk mogelijk te zijn. Als je problemen hebt met een collega, praat er dan meteen over. Je baas en je collega’s zijn ook mensen!

Neem je pauzes

Veel mensen werken tijdens hun pauze door omdat ze te veel werk hebben. Dit is helemaal fout. Na een pauze, ook al is die maar kort, kun je fris en opgemonterd weer aan het werk. Pauzes zijn er immers niet voor niets!

Beschouw vrije dagen als vrije dagen

Neem eens een paar dagen vrij en maak er gebruik van. Denk een paar dagen niet aan het werk, alleen aan jezelf. Doe alleen dingen die je leuk vindt.

Dit bericht is gepost op 21 februari 2008 om 12:34 uur en is geplaatst in Werkomgeving, Werken en gezondheid.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels: Hoe maak je je op voor een sollicitatiegesprek?
Zo overwin je een middagdip